Sonsuzluk Ve Bir Gün


Sinema sanatında adeta sinerji yaratan, ilginç yönetmen - besteci işbirlikleri vardır. "Sergio Leone - Ennio Morricone", "Federico Fellini - Nino Rota", "Emir Kusturica - Goran Bregovic bu sinerjetik işbirliğinin en çarpıcı örnekleridir. Yunan yönetmen Theo Angelopoulos ile besteci Eleni Karaindrou arasındaki işbirliği de aynı türden. Angelopoulos filmleri Karaindrou'nun müziği olmazsa sanki eksik kalacaklarmış gibi geliyor.
Angelopoulos aralarındaki ilişkiyi aynen şöyle anlatıyor: "Ben çok uzun zamandır aynı insanlarla çalışıyorum. Gençken birlikte başladık ve birlikte yaşlandık. Bir evlilik gibi. Bu, bir seçim değildi, bu benim ailem. Eleni ile de böyle. Eleni ile nasıl çalışmaya başladım biliyor musunuz? Başka bir film için müzik yapmışlığından haberim vardı. Onunla ilk karşılaşmamda, karar vermek için onu tanımam gerektiğini, bunun için de konuşmamız gerektiğini söylemiştim. Evime yanında bir kayıt cihazıyla geldi. Ona birlikte çalışıp çalışamayacağımızı bilmediğimi ama filmin hikâyesini anlatmak istediğimi söylemiştim. Filmin hikâyesini anlatmaya başladım, yaklaşık iki saat konuştum ve o da tüm bu konuşulanları kaydetti. Ben belki görüşürüz belki görüşmeyiz derken, bir hafta sonra elinde bir kasetle geldi. Kasette bir müzik parçası, piyano parçası vardı. 'Sizin konuşmanızı koydum ve dinlerken bunu çıkardım nasıl buldunuz?' diye sordu. Ve bu, filmin müziğiydi! Şimdi bile her seferinde bana bir kayıt cihazıyla gelir, anlattıklarımı kaydeder ve sonra müziği yaratmaya çalışır..."
51. Cannes Film Festivali'nde (1998) büyük ödül "Altın Palmiye"yi kazanan film, çok kısa bir ömrü kaldığını öğrenerek son günlerini geçireceği hastaneye yatmak üzere sahil kenarındaki evini terketmeye hazırlanan ödüllü yazar Alexander'ın karısını, annesini ve eski günleri hatırladığı, geri dönüşlerle dolu son gününü anlatır. Eşyalarını toparlarken, uzun zaman önce ölen karısı Anna'nın yazdığı ve 30 yıl önceki mutlu bir yaz gününden söz ettiği bir mektup bulan Alexander geçmişi ile şimdiki zaman arasında mistik bir yolculuğa başlar.
O gün Alaexander tesadüfen, Arnavutluk'tan kaçak gelmiş 10 yaşlarında bir sokak çocuğu ile karşılaşır ve bu son gününü onunla birlikte geçirir. Çocuk Yunanca bilmediğinden, bölük pörçük bir dille birbirlerinin acılarını paylaşırlar. Alexander çocuğa İtalya'da doğan bir Yunan şairin öyküsünü anlatır: Şair Osmanlı-Yunan savaşının sürdüğü yıllarda annesini rüyasında görür, annesi onu adasına geri çağırmaktadır. Bu çağrı üzerine adasına geri dönen şair burada yoksulluk açlık ve felaketle karşılaşır. Şair Yunan olmasına karşın, İtalya'da doğup büyüdüğü için tek kelime Yunanca bilmemektedir. Kendi adasında, kendi insanlarının arasındadır ama onların dilini bilmediğinden konuşmalarını anlamamakta ve konuşamamaktadır. Bir taraftan savaş sürmektedir. Herkes, özgürlük için elindekiyle avucundakiyle direnmektedir. "Bir şair" der Alexander... "ne yapabilir ki? Özgürlük şiiri yazmak gelir aklına... içi kavrulur. 'Bu şiiri yazmalıyım; benim de katkım bu olmalı.' diyen şair bilmediği bir dilde şiir yazmak için kelime satın almaya başlar. Kısa bir süre içinde adada, garip bir şairin kelimelere para verdiği yayılır, herkes gelip bir kelime satar şaire."
Eleni Karaindrou'nun harika müzikleri eşliğinde görsel bir şölene dönüşen filmin finalinde, son geri dönüş sahnesinde Alexander çoktan ölmüş karısıyla konuşur. Bir deniz kıyısında, yağmur altında dans ederler. Alexander hastaneye yatıp yatmamak arasında kararsızdır. Sahile geldiğinde, karısını görür ve görür görmez de kararını verir "yatmayacağım Anna" der, "yanına geliyorum..."

-- Bir gün, Anna, bir gün ne kadar sürer? Yok, hayır, yarın... Yarın ne kadar sürer?"
-- ...
-- Yarın ne kadar sürer diye bir soru sormuştum Anna, hatırladın mı?
-- Sonsuzluk ve bir gün kadar sürer.
-- Duyamadım...
-- Sonsuzluk ve bir gün...
 Eleni KARAINDROU (d.1939)
Sonsuzluk Ve Bir Gün 
 
01 Hearing the TimeZamanı İşitmek (3:07)
02 By the Sea Deniz Kıyısında (1:47)
03 Eternity Theme Sonsuzluk Teması (2:19)
04 Parting A Ayrılış A (1:31)
05 Depart and Eternity Theme Yola Çıkış ve Sonsuzluk Teması (4:03)
06 Borders Sınırlar (2:42)
07 Wedding Dance (Traditional) Düğün Dansı (Geleneksel) (1:28)
08 Parting B Ayrılış B (1:30)
09 To a Dead Friend Ölü Bir Dosta (4:35)
10 Eternity Theme - Variation I Sonsuzluk Teması - Çeşitleme I (1:49)
11 Depart and Eternity Theme - Variation I Yola Çıkış ve Sonsuzluk Teması - Çeşitleme I (3:03)
12 Bus - Part I Otobüs - Bölüm I (1:08)
13 Depart and Eternity Theme - Variation II Yola Çıkış ve Sonsuzluk Teması - Çeşitleme II (6:50)
14 Bus - Part II Otobüs - Bölüm II (0:56)
15 Trio and Eternity Theme Üçlü ve Sonsuzluk Teması (2:12)
16 The Poet Şair (3:05)
17 Depart and Eternity Theme - Variation III
Yola Çıkış ve Sonsuzluk Teması - Çeşitleme III (2:34)
18 Depart Yola Çıkış (1:58)

Kaynak: GSL PORTAL
Dinlemek için : GSL PORTAL

Yorumlar